چاپ تامپو (بالشتکی) چیست ؟

چاپ تامپو (بالشتکی)

نوع چاپ : غیرمستقیم

شکل ظاهری رابط چاپ : گود

این شیوه چاپ در گروه چاپ های گود قرار میگیرد.این مسئله به دلیل استفاده از کلیشه گود در فرآیند چاپ میباشد.از ویژگی های این شیوه امکان چاپ روی مواد مختلف و متنوع هم از نظر جنس مواد و هم از نظر شکل هندسی آنها میباشد بطوریکه با این روش می توان بر روی سطوح صاف ،منحنی ،گرد،محدب،و حتی کره عمل چاپ را انجام داد.واسط در چاپ تامپو ،لاستیکی از جنس سیلیکون است که به آن تامپون می گویند.این شیوه چاپ بسیار شبیه به مهره های لاستیکی است این تفاوت که در مهر حروف برجسته است اما در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی نداردو نقش را به شیوه ایی دیگر به سطح قابل چاپ منتقل می کند.


مراحل انجام :

 

 

 

پس از طراحی ، لازم است که از طرح مورد نظر فیلم تفکیکی (برای کارهای cmyk )تهیه شود .از فیلم های هر رنگ کلیشه فلزی یا فتو پلیمری تهیه می شود که البته نوع کلیشه فلزی به دلیل  مقاومت بالاتر در طی مراحل چاپ تامپو ، استفاده بیشتر دارد. در صورت استفاده از کلیشه فتو پلیمری ، شبیه به کلیشه های فلکسو ، باستی دارای ضخامت کم و سفتی بسیار باشند . اکنون از هر رنگ ،یک کلیشه تهیه شده است که ترامها در روی آن به شکل گود هستند. هر کلیشه را در محل از پیش تعیین شده در ماشین چاپ تامپو قرارمی دهند . در کنار هر رنگ کلیشه ، مخزن رنگ به علاوه غلطک و تیغه های مربوطه قرار گرفته است .

 

همانگونه که در شکل می بینید ، غلطک رنگ ، از مخزن رنگ مربوطه به روی کلیشه کشیده می شود و دورن گودی های کلیشه که همان نقش های مورد نظر است پر از رنگ می شود. یک تیغه رنگهای اضافه را از روی کلیشه جمع می کند . لاستیک سیلیکون  از بالا به روی کلیشه یا گراورور فرود آمده و نقش را به روی خود منتقل می کند ، سپس بطور اتوماتیک بالای سر موضوع قابل چاپ قرار گرفته و به آرامی برسطح مورد نظر فرود می آید . بدین ترتیب نقش مورد نظر از روی گراور به موضوع ما منتقل می شود .در مورد رنگهای دیگر نیز به همین ترتیب عمل شده و کار نهایی ما با طراحی چهار رنگ به چاپ خواهد رسید .


 

 

 

شرح خاص:

 

چاپ تامپو به دلیل آماده سازی  نسبتاً ارزان و ماشین آلات نیمه اتوماتیک در تیراژهای کم برای بسیاری از کارهای چاپی مورد استفاده قرار می گیرد.در این شیوه چاپ به دلیل فشاری که تامپون به سطح چاپ شونده وارد می کند پشت سطح چاپ شونده بایستی محکم باشد، مثلاً درچاپ روی لیوان های پلاستیکی ابتدا بایستی قالبی به اندازه لیوان تهیه کرد تا درهنگام چاپ درون لیوان قرار گیرد.

 

ملاحظات طراحی :

 

با توجه به شیوه چاپ و استفاده از لاستیک سیلیکونی ، درهنگام طراحی بایستی به ابعاد و موضوع مورد نظر جهت چاپ دقت کرد.تامپون به راحتی برروی سطوح مختلف می نشیند.بنابراین در هنگام چاپ روی سطوح منحنی ، محدب ، کره و اشکالی از این قبیل بایستی بسیاردقت کرد و امکانات چاپخانه مورد نظر را سنجید ، چرا که ممکن است نقش در یک قسمت از کار بسیار پررنگ و له شود و در قسمت دیگر کمرنگ شود.


 

مواد قابل چاپ :

 

پلاستیک ،ظروف ----- ،چینی ، فلز ،سی دی

 

 

 

اشکال قابل چاپ :

 

سطوح تخت ، منحنی ، گود ، محدب ،گرد ،کره


یک دیدگاه بنویسید
8 + 9

ورود لیست قیمت خانه تماس با ما نمونه کارها