چاپ افست روی فلزچیست ؟

چاپ افست روی فلز (Offset print on metal)

 

تعریف:

 

آنچه که از چاپ افست به ذهن می آید،چاپ روی کاغذ و مقواست اما با این سیستم چاپ که یکی از با کیفیت ترین سیستم های چاپ محسوب می شود می توان روی جنس های متنوع دیگری غیر از کاغذ و مقوا چاپ کرد .از جمله می توان از فلز نام برد یعنی آنچه که شما در قوطی های رب گوجه فرنگی ،تن ماهی ، ..... می بینید معمولا با این شیوه چاپ میشود.

 

مراحل انجام كار:

 

مراحل انجام كار در چاپ افست روي فلز تا حدود زيادي شبيه به چاپ افست روي كاغذ است . در اين شيوه چاپ ، معمولا كارهاي ما به شكل تنپلات است يااينكه طرح به گونه اي است كه ظرافت خاصي در ان به كار نرفته است ، از زينك هاي مسي كه مقاومت بيشتري دارند  وامكان چاپ در تيراژ هاي  بالاتري را ميسر ميسازد  استفاده ميشود اما در كارهاي ظريف از همان زينك هاي المينيومي استفاده ميشود كه حتما بايستي سوزانده شوند. قبل از اينكه عمليات چاپ روي فلز انجام شود ، ورقه هاي فلز را ، كه اغلب به شكل قوطي هاي مواد خوراكي در خواهند امد ، با پوششي از لاك اندود كرده وسپس براي چاپ ارسال ميكنند . در روي ورقه هاي فلز كه ضخامتي حدود0.18تا0.3 ميليمتر دارند بسته به نوع كار ممكن است ابتدا به عنوان اماده سازي چاپ يك


 



رنگ سفيد چاپ شود اين رنگ سفيد باز هم بسته به نوع سفارش ممكن است مركب چاپ باشد يا لاك سفيد وحتي ممكن است نياز به دوبار چاپ، در زير كار باشد تا سطح فلز كاملا پوشيده شده ورنگ هاي چاپ به خوبي بر روي ان نمود پيدا كنند  . به دلايل مختلف از جمله جنس فلز،نوع مركب هاي استفاده شده وفشاري كه سيلندر لاستيك بر سطح فلز وارد ميكند ، معمولا رنگ هاي تن پلات را از ترام جدا ميكند وبه كيفيت كار در هر دو (ترام وتن پلات) قابل كنترل باشد .

پس از چاپ ، عمليات ورني روي فلز انجام ميشود وبه دنبال ان ورقه هاي فلز در يك خط به طور جداگانه به روي قفسه هاي مختلف قرار گرفته وبه شكل رديفي وارد كوره خشك كن ميشود كه به طور معمول 15 متر  طول دارتند.

 

در انتها، ورقه هاي فلز يچاپ شده روي هم قرار گرفته وجهت برش وتبديل به قوطي  به گارگاه قوطي سازي مي روند .

 

فضاي كار در محيط چاپخانه افست روي فلز به دليل وجود كوره هاي خشك كن وورقه هاي فلز ، بسیار گرم وپر سرو صداست.

 

كوره هاي خشك داراي سيستم خنك كننده هستنند به طوري كه بعد از حرارت دادن به ورقه هاي فلزي چاپ شده و قبل از انكه ورقه ها در طرف ديگر كوره روي هم قرار گيرند كليه ي ورقه ها در مسير خود خنك مي شوند تادر انتها به يكديگر نچسبند .

 

سيستم خنك كننده از يك طرف هوا را به روي قطار ورقه هاي فلز فرستاده و از طرف ديگر هوا مكيده دشده وبه بيرون فرستاده ميشود .

 

در هر نوبت چاپ وقبل از چاپ رنگ ديگر ، ورقه هاي فلز بايستي از كوره خشك كن ردشوند .

 

چاپ افست روی فلز

 

 

 

چاپ افست روی فلز

شرح خاص:

 

بسته به نوع محصولاتي كه در قوطي فلزي قرار ميگيرند بايستي از پوشش هاي مختلفي براي داخل قوطي استفاده كرد. در هر حال پوشش يا لاكي كه براي محافظت از مواد داخل قوطي بكار ميرود در حرارت هاي بالا بر روي سطح فلز قرار ميگيرد .

 

به همين خاطر در مرحله اول و قبل از انجام هرگونه چاپي بايستي وضعيت پوشش داخلي مشخص گردد . به دليل اب شدن رنگ هاي چاپ در كوره اي كه جهت پوشش دادن به فلز به كار ميرود ،نمي توان فلز را پس از چاپ ، پوشش داد واين كار حتما بايستي قبل از چاپ انجام شود .

 

مواد قابل چاپ :

 

فلز به شكل ورق

 

اشكال هاي چاپ شده با اين روش :

 

جبعه محصولات مختلف همچون ،شيريني ، اسپري، رب گوجه، شير خشك ،چاي ،گز، كرمها

 

 ملاحظات طراحي :

 

در سيستم هاي چاپ هر چه جنس مواد چاپ شونده لغزنده تر باشد كنترل ريجيستر شدن رنگها سخت تر است . دراين شيوه چاپ نيز اين مشكل وجود دارد . بنابراين طراحان بايد دقت مضاعفي داشته باشند .

 

د راين روش چاپ بهتر است كه ترام ها از تن پلات جدا شوند . بدين معني كه اگر رنگ مشكي هم به صورت تن پلات (SOLID)در طرح وجود دارد وهم به صورت ترام  بهتر است  كه براي رنگ مشكي تن پلات زينك جداگانه تهيه شود .

 

همچنين براي رنگهاي ديگر نيز كه هم به صورت تن پلات امده اند و هم به صورت ترام بايستي به همان شكل گفته شده براي رنگ مشكي عمل كرد .

 

از تكنيك OVERPRINTوTRAPPINGدر هر موردي كه امكان استفاده وجود دارد بايد بايد استفاده كرد .

 

مثلا در يك طرح نوشته ها به رنگ ابي تن پلات امده  است وزير ان رنگ زرد در اين مورد بهتراست براي جلوگيري از سفيدك ازTRAPPINGاستفاده كرد.
 

چاپ افست روی فلز

چاپ افست روی فلز


یک دیدگاه بنویسید
2 + 1

ورود لیست قیمت خانه تماس با ما نمونه کارها