کارت ویزیت در تاریخ...

آیا میدانید اولین کارت ویزیت در کجای دنیا و در چه سالی مورد استفاده قرار گرفت ؟

خصوصیات یک کارت ویزیت خوب چیست ؟

 


اولين نمونه‌هاي كارت ويزيت را بازرگانان چيني در قرن 15 به كار بردند. اما تاريخچه نمونه‌هاي امروزي‌تر كارت ويزيت را بايد در قرن 17 ميلادي در اروپا جستجو كرد. جايي كه اشراف‌زادگان براي ملاقات با يكديگر نام و خلاصه‌اي از سوابق خود را در كاغذي درج مي كردند و پيش از ملاقات با اشراف‌زاده‌اي ديگر آن را توسط پيشخدمت خود به منزل او مي‌فرستادند. تبادل دو طرفه كارت‌ها نشانه‌ پذيرش ميزبان براي ملاقات با ميزبان بود. رواج كارت ويزيت در امريكا در قرن 18 ميلادي بود. در اين زان مندرجات روي كارت ويزيت در يك طراحي يا نقاشي ساده و نام خلاصه شده بود.
كاربرد كارت ويزيت
اصلي‌ترين سوالي كه معمولا حين تصميم براي سفارش كارت ويزيت از خود نمي‌پرسيم اين است كه كاربرد كارت ويزيت چيست؟ امروزه اصلي‌ترين كاربرد كارت ويزيت اطلاع‌رساني آرشيوي (و نه تبليغاتي) است. يعني قرار نيست كارت ويزيت براي شما مانند يك آگهي تلويزيوني، يك محصول (اعم از تجاري يا فرهنگي) يا خدمات را معرفي كند؛ بلكه اطلاعات يك شخص حقيقي يا حقوقي را به ساده‌ترين و قابل‌دسترس‌ترين شكل در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد. فراموش نكنيد كه كارت ويزيت معمولا توسط خود شما يا نزديكانتان به دست مخاطبمي‌رسد، بنابراين مي‌توان روي شناخت اوليه‌اي كه نتيجه برخورد شما و مخاطب است حساب كرد.
اطلاعاتي كه معمولا روي كارت ويزيت ديده مي‌شود شامل نام و نشاني و راه‌هاي تماس است و گاه خدماتي كه صاحب كارت ارايه مي‌كند. اگرچه شما مي‌توانيد كارت ويزيت‌هايي را مثال بزنيد كه صاحب آن، صفحه كارت را با يك بروشور اطلاع‌رساني «اشتباه» گرفته است و سير تا پياز جزييات كار خود را روي آن درج كرده. نكته دقيقا در همين عبارت است: «اشتباه» گرفته است. اگر كاربري اطلاع‌رساني آرشيوي را براي يك كارت ويزيت قايل باشيم بايد به درج خلاصه‌ترين و در عين حال كليدي‌ترين اطلاعات روي كارت ويزيت بسنده كنيم و خودمان را توجيه كنيم در نبايد هزينه‌اي كه براي سفارش كارت ويزيت مي‌پردازيم را با استفاده بهينه از تمام مساحت كارت و درج تمامي اطلاعات ممكن، حلال كنيم!
بنابراين هر زمان كه به صرافت داشتن كارت ويزيت افتاديد، قلم و كاغذ برداريد و اطلاعات شخصي خود را به خلاصه‌ترين شكل ممكن درآوريد.
به چه كسي سفارش دهيم؟
اما طراحي كارت ويزيت را بايد به چه كسي سفارش دهيم؟ البته پيش از پاسخ به اين سوال بايد به پرسش ديگري جواب بدهيد: آيا شما سهمي براي كيفيت طراحي كارت ويزيت خودتان قايل هستيد؟
بسياري از افراد پورسه سفارش يك كارت ويزيت را شامل دو مرحله مي‌دانند: سفارش حضوري يا تلفني كارت به چاپ‌خانه يا يك واسطه و تحويل آن، و اصولا سهمي براي كيفيت طراحي كارت خود در نظر نمي‌گيرند. غفلتي كه تنها در زمان مقايسه جلوه بصري كارت خود با كارت ويزيت همكارشان كه بسيار زيبا تر و چشم نواز تر ‌‌جلوه‌ مي كند، از آن آگاه مي‌شوند.
دوباره باز گرديم به پرسش ابتداي اين پاراگراف: طراحي كارت ويزيت را بايد به چه كسي سفارش دهيم؟ دايره كساني كه مي‌توانند وظيفه طراحي كارت ويزيت شما را بر عهده بگيرند بسيار گسترده است؛ مخصوصا در آستانه سال 2007 ميلادي كه سادگي امكان كار با يك نرم‌افزارهاي طراحي و گرافيكي، بسياري از افراد، از پسر خاله عزيزتان بگيريد تا مسئول تكثير يك فروشگاه، را به اين توهم انداخته است كه مي‌توانند از عهده هر كار تصويري و گرافيكي برآيند.
اما اگر براي كيفيت بصري آنچه به عنوان كارت ويزيت كاري يا شخصي به دست مخاطبان خود مي دهيد ارزش قايل هستيد، كارت ويزيت خود را به يك «طراح گرافيك» سفارش دهيد. اين دسته از افراد معمولا در «شركت‌هاي تبليغاتي» يا «آتليه‌هاي شخصي طراحی» مشغول به كارند.
با مراجعه به يك طراح گرافيك مي توانيد نمونه كار‌ها يا البوم‌هايي از كارت‌هاي ويزيت را ورق بزنيد و مورد مشابه به سليقه خود را انتخاب كنيد. پس از آن خواسته‌ها و انتظارات خود از كارت ويزيت را با او در ميان بگذاريد. حتي به قطع، رنگ‌بندي و نوع كاغذ مورد نظرتان نيز اشاره كنيد. اما در نهايت وظيفه طراحي كارت را به شخص وي بسپاريد. فراموش نكنيد همچنان كه شما در رشته خود يك متخصص و خبره هستيد و از بيمارانتان انتظار داريد كه به گفته و عمل شما احترام بگذارند و آن را بپذيرند، يك طراح گرافيك نيز در حوزه كاري خود يك متخصص است كه بدون شك بهتر از شمامي‌تواند در مورد جزييات يك كارت ويزيت اظهار عقيده كند. شما اين اختيار را براي خود قايل باشيد كه هنگام مرور نمونه‌ كارهاي قبلي او، سبك و جزييات كاري او را بپذيريد يا به شخص ديگري مراجعه كنيد. اما در صورت پذيرش، به طراح اعتماد كنيد و او را در كار خود آزاد بگذاريد.
بدون شك براي هر پزشك يا دندان‌پزشكي مطبوع تر است كه طرح كارت ويزيت او، خاص و متعلق به شخص وي باشد. اما به اين نكته نيز توجه كنيد كه براي داشتن يك كارت با طراحي زيبا و احتمالا منحصر به فرد بايد هزينه بيشتري نسبت به حالت عادي بپردازيد. قبل از سفارش كارت اين مساله را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد و در صورتي كه كيفيت كار چندان براي شما اهميت ندارد، قيد يك طراح گرافيك را بزنيد و به مستقيما به يك چاپ‌خانه يا مركز تايپ و تكثير مراجعه كنيد.
روش‌ها چاپ:
صحبت كردن از روش‌هاي مختلف چاپ در شرايط حاضر كه هر روزه فن‌آوري‌هاي تازه‌تري در اين حوزه ظهور مي كنند خيلي دقيق و فني نخواهد بود. اما مي‌توان تكنيك‌هاي چاپ فعلی را در دو دسسه كلي تقسيم‌بندي كرد: چاپ افست و چاپ ديجيتال
الف: چاپ افست:
افست معمول ترين روش چاپ در ايران است كه به دليل سابقه نسبتا طولاني و تجربه‌هاي فراواني كه در سيستم‌هاي آن انجام شده است به يكي از بهترين و ارزان ترين روش‌هاي چاپ تبديل شده است. بناي چاپ افست بر تركيب رنگ‌ها بر اساس چهار رنگ آبي(C)، ماژنتا (M)، زرد (غ) و سياه (K) است. شاخص عمومي افست تيراژ معمولا بالاي سفارشات است كه به طور معمول هزار نسخه است.
ب: چاپ ديجيتال:
روشي است شبيه اتفاقي كه در پرينترهاي روميزي مي‌افتد؛ با اين تفاوت كه ماده اثرگذار روي كاغذ پودر رنگي است كه در اثر حرارت به صورت لايه‌هاي رنگ روي كاغذ مي نشيند. حسن بزرگ چاپ ديجيتال سرعت فوق‌العاده (در حد ساعت) و تيراژ دلخواه (و عموما پايين) سفارشات است. هزينه اين چاپ در تيراژ برابر بسيار بيشتر از چاپ افست است.
كارت‌هاي ويزيت عموما به روش افست چاپ مي‌شوند، مگر اينكه سفارش دهنده مشمول محدوديت زمان باشد تا تيراژ محدودي از كارت را سفارش دهد. در اين صورت چاپ ديجيتال به طرفه‌تر است.
انتخاب نوع مقوا :
كارت‌هاي ويزيت بسته به نوع كاربرد در روي كاغذهاي مختلفي چاپ مي‌شوند. معمول ترين اين كاغذها عبارتند از:
مقواي كارتي: عموما مقوا براي كارت ويزيت مناسب نيست، مگر به منظور صرفه‌جويي در هزينه
مقواي گلاسه: ضخامت ان متفاوت است. قيمت آن نسبت به انواع ديگر پايين‌تر است.
مقوا با روكش سلفون براق يا مات: روكش سلفون جدا از افزايش جلوه و زيبايي، موجب استحكام و ماندگاري كارت شما مي‌شود. اما وجه منفي آن، اين است كه امكان نوشتن روي اين كارت وجود ندارد. در نتيجه براي كارت ويزيت مطب كاربرد ندارد، چراكه امكان درج وقت بيمار در پشت ان وجود ندارد.
مقواي بافت‌دار (كتان): اين نوع مقوا سبكي، استحكام و زيبايي را به صورت توام دارد. قابليت انعطاف دارد، پس حين خم شدن نمي شكند و امكان نوشتن روي ان وجود دارد. قيمت اين نوع مقوا نسبت به موارد ديگر اندكي بيشتر است.
ويژگي‌هاي يك كارت ويزيت خوب :
مهم ترين ويژگي كارت ويزيت آن است كه پيش از هر چيز بتواند اطلاعات مورد نياز مخاطب شما را، ساده و بي‌درد سر، در اختيار او قرار دهد و نبايد او را گمراه كند. نمي توان توقع داشت كه كارت ويزيت نقش يك بروشور اطلاع‌رساني را بازي كند. بر خلاف آنچه بسياري از افراد مي‌پندارند، شما مي‌توانيد به قيد كردن نام و نشاني و راه‌هاي ارتباطي بسنده كنيد و از آوردن شكل يا تصوير بر روي كارت خود پرهيز كنيد. مثلا هيچ لزومي ندارد كارت شما به عنوان يك دندان‌پزشك الزاما با تصوير يك دندان يا عنبر يا يونيت دندان‌پزشكي همراه باشد تا مخاطبانتان پي به حرفه و تخصص شما ببرند. از خاطر نبرید که بر خلاف آنچه بسیاری از افراد می پندارند، سادگی و وجود فضای خالی در یک کارت ویزیت می تواند آن را در نظر دیگران چشم نواز تر کند.
در نهايت و در يك جمله مي‌توان گفت كارت ويزيت خوب نماينده تام‌الاختيار شما در بايگاني كارت‌هاي رنگارنگ كساني است كه كارت شما را نگه داشته‌اند.


یک دیدگاه بنویسید
2 + 1

ورود لیست قیمت خانه تماس با ما نمونه کارها