چاپ ریسو گراف چیست ؟

اگر می خواهید بدانید چاپ ریسوگراف چیست به ادامه مطلب بروید

  • مرکز چاپ ریسوگراف در اصفهان

 


  • چاپ ريسو گراف چيست ؟
    آشنايي با ريسو گراف و موارد استفاده از  آن

   ريسو گراف (Risograph) در واقع نام نوعي از چاپ نيست بلكه نامي تجاري است كه يك شركت ژاپني بر روي محصول جديد خود كه نوعي چاپ تلفيقي را ارائه مي كرد گذاشت. اما اين نام تجاري مانند بسياري از نام هاي تجاري در ايران كه به صورت اسم عام به كار برده مي شوند ،  براي اين نوع چاپ استفاده مي شود ( مثلاً مانند واژه ي ريكا كه هنوز هم بسياري آن را بجاي كلمه ي مايع ظرف شويي استفاده ميكنند ). نام اصلي اين نوع چاپ داپليكيشن مي باشد كه اصلاً متداول نميباشد. هنوز هم بيش از 90 درصد دستگاه هايي كه با اين سيستم چاپ مي كنند توسط شركت ريسو گراف ساخته مي شوند. سيستم اصلي چاپ ريسو مانند دستگاه هاي استنسيل قديمي است كه با امكانات جديد تري به بازار عرضه ميشود. عملكرد كلي اين نوع چاپ به اين ترتيب است كه نوعي مركب خميري شكل درون استوانه اي به نام درام (Drum) قرار ميگيرد و كل سطح اين استوانه را آغشته مي كند . پوششي نازك با جنسي خاص روي اين درام كشيده ميشود كه مركب از آن عبور نميكند. اين پوشش مستر (Master) نام دارد . در جاهايي كه قرار است روي كاغذ چاپ شود بر روي سطح مستر منافذ بسيار ريزي ايجاد مي شود كه از آنجا مركب به بيرون تراوش ميكند و وقتي كه كاغذ در تماس با مستر قرار ميگيرد طرح مورد نظر روي كاغذ چاپ مي شود.

فرق بین دستگاه چاپ ریسو و فتوکپی چیست

نحوه عملکرد دستگاه ریسوگراف مکانیکی و نحوه کار فتوکپی مکانیکی مغناطیسی است. به اینصورت که در دستگاه فتوکپی به واسطه بار مغناطیسی که به درام دستگاه داده می شود عمل چاپ انجام می شود اما در چاپ ریسوگراف بواسطه شابلون نازک کاغذی (master) و مرکب خمیری عمل چاپ انجام می گردد .

چرا از چاپ ریسوگراف استفاده می شود  :

به این علت از دستگاه ریسو گراف استفاده می شود که اولا سرعت بالایی برای چاپ دارد و ضمناً به علت استفاده از مرکب هزینه کمتری به نسبت دستگاههای چاپ پودری مانند دستگاه فتو کپی دارد ، البته معمولا از این دستگاه برای چاپهای تیراژ بالا استفاده می شود .

در چه مواردی نمی توان از چاپ ریسوگراف استفاده نمود :

درس است که چاپ ریسوگراف مزایای خوبی دارد اما در موارد زیز نمی توان از چاپ ریسوگراف استفاده نمود

  1. برای چاپهایی که دارای ترام (سایه روشن یا تصویر)باشد زیرا مکانیزم عملکرد این دستگاه شابلونی است .
  2. چاپ بر روی سطوحی مانند کاغذ گلاسه ، PVC و اجناس مشابه
  3. مواردی که نیاز باشد چاپ دارای دقت بسیار بالا باشد و یا کار حساس باشد .

 


یک دیدگاه بنویسید
4 + 0

ورود لیست قیمت خانه تماس با ما نمونه کارها