دستورالعمل تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری سال 1396

تحریریه خبر - مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند می توانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات ، آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمان ها، نهادها، احزاب و گروه ها را منعکس نمایند .


2- پخش تراکت ، نصب پوستر و بنر توسط سازمان ها ، نهادها، اقشار، گروه ها، جمعیت ها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرفا برای اطلاع رسانی و تشویق مردم برای حضور پر شور در انتخابات در اماکن مجاز( که از سوی شهرداری ها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران مشخص می شود) .
3- استفاده از تلویزیون های شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بدون تبلیغ له یا علیه کاندیداها .
4- اعلام نظر شخصیت ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسئولیت خود، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان (شخصیت ها) تسلیم هیات اجرایی انتخابات شده باشد .
5- مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه می توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتبا به وی اعلام و نامزد مزبور می تواند حمایت اقشار و گروه های مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر نماید .
6- پوسترو عکس در دو فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفا باید کاغذی باشد.

  • *مقصود از استفاده از دو فرم عکس نیز دو نوع پوستر کاغذی می باشد که به شکل تمام رخ یا نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ شده باشد . 
  • *نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل هر دو نوع فرم عکس بلا اشکال است .  

7- استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و .... در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها .
8- استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری .
*مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارچه ای ، کاغذی ، مقوایی، فلزی و سیلک است .
9- انجام سخنرانی، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکان های مجاز ، مشروط به اینکه از بلندگوی ثابت یا سیار در خارج از محیط سخنرانی ، استفاده نکنند .
10- حضور و فعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها (به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم استفاده از عناوین شغلی خود) .
11- نامزدهای ریاست جمهوری می توانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور ، مراکز استان ها و شهرستان ها ، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری(اعم از خواهران و برادران) نیز با مسئولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند.(به شرط معرفی کتبی مسئول ستاد تبلیغاتی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها) .
12- برگزاری هر گونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا استانداری ، بر اساس قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی
13- نصب آثار تبلیغاتی مجازصرفا در فضاهای مجازی که بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است (در شهرستان هایی که شهرداری چنین فضاهایی را آماده کرده باشد) 
14- چاپ زندگینامه و جزوه نامزدها در روزنامه ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات .
15- به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات ، شایسته است نامزدها جهت تبلیغات از اسماء جلاله ، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا مراسمات توزیع می گردد استفاده ننمایند، زیرا ممکن است اسامی مذکور در معابر و در زیر پا قرار گیرد .
16- استفاده از فضای مجازی و لوح های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلا مانع است .
17- پخش و توزیع تراکت ، بروشور وعکس های داوطلبین خارج از محیط مسجد، مصلی، مدارس، دانشگاه ها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات 
18- فعالیت تبلیغاتی مجامع و گروه ها در روزنامه ها و نشریات غیردولتی .
19- فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ اعلام اسامی نامزدها توسط وزارت کشور و پایان آن ساعت 8 صبح روز 28/02/96 می باشد .
20- حمایت اعضای سازمان های غیر  دولتی از نامزدها فقط با عنوان شخصیت حقیقی نه حقوقی و بدون ذکر نام سازمانی که در آن عضو هستند .
21-  هر گونه فعالیت سازمان های غیر دولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط برای جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص .
22- نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمان ها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها.
23- چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه ها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود :

1)ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند .
2) نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود .


مصادیق غیر مجاز در تبلیغات

  1. فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه  و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد .
  • *فعالیت کارمندان در ساعات اداری
  • *استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات ، شرکت های دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی به هر مقداری استفاده می کنند .
  • *هر نوع برنامه یا مصاحبه در رادیو و تلویزیون با پخش مستقیم یا غیر مستقیم له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی .
  • *در اختیار قرار دادن امکانات موسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است برای نامزدها و طرفداران آنان .

توضیح : براساس قانون ، فهرست موسسات عمومی غیر دولتی مصوب 73 و اصلاحات بعدی ، موسسات عمومی غیر دولتی عبارتند از: شهرداری ها و شرکت های تابعه آن ، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد پانزده خرداد، سازمان تامین اجتماعی، فدراسیون آماتوری ورزشی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی،  موسسه های جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی ، دهیاریها ، سازمان دانش آموزی ، هلال احمر، کمیته امداد امام ، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته ملی المپیک ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد امور بیماری های خاص ، کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی (قم) ، صندوق بیمه روستاییان و عشایر ، جهاد دانشگاهی و صندوق تامین خسارت های بدنی .  

  • *صدور اطلاعیه ، اعلامیه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات ، سازمان ها و ارگان های دولتی ، نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود .
  • *فعالیت مدیران کل وزارتخانه ها ، روسای ارگانها، سازمان های دولتی و دانشگاه ها و سرپرستان آنان در ساعات اداری و استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود .

( مستند قانونی: موارد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری )

2- درج آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی توسط کلیه رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیک و سایر شبکه های مجازی

  • *نوشتن مطالبی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین توسط کلیه رسانه های دیداری ، شنیداری، مکتوب، الکترونیک و سایر شبکه های مجازی
  • *ار تکاب اعمال فوق از طریق غیر مطبوعات توسط شخص یا اشخاص

( مستند قانونی : ماده  74)

3- هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات انتخاباتی از سوی داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنان                       ( مستند قانونی : ماده  71)

4- استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر، پارچه آویز و بیلبورد ، سیلک و ... (جز در محل ستاد انتخاباتی) ، دیوار نویسی و کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی ( مستند قانونی: ماده 57 قانون مجلس شورای اسلامی )

5- تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هر یک از کاندیداها در شعب اخذ رای ( مستند قانونی: تبصره 5 ماده واحده قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای  )

6- اعلام نظر شخصیت ها در تایید کاندیداها با ذکر عنوان و مسئولیت شان و بدون ارائه مکتب کتبی مربوط به امضای آنان به هیئت اجرایی انتخابات ( مستند قانونی: تبصره 1 ماده 57 قانون مجلس شورای اسلامی )

7- برگزاری راهپیمائی ها و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارک های عمومی بدون کسب مجوز از وزارت کشور و استانداری ( مستند قانونی: اصل 27 قانون اساسی و بند 6 ماده 11 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی  )

8- برگزاری سخنرانی یا تشکیل اجتماعات در شهرستان ها بدون دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح ( مستند قانونی: قانون جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده مصوب 7/6/60 )

9- فعالیت اعضای سازمان های غیر دولتی (NGO)  با شخصیت حقوقی برای حمایت از کاندیدای مورد نظر ( تبصره 3 ماده 1 آیین نامه تاسیس و فعالیت سازمان های غیر دولتی مصوب هیئت وزیران به شماره 12608/ت27367 مورخ 9/11/81 )

10- تبلیغ به نفع یا علیه هر یک از داوطلبان انتخاباتی از سوی مقامات اجرایی و نظارت انتخابات ( مستند قانونی : ماده 73)

11- الصاق اعلامیه ، عکس، پوستر، هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستان ها ، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت  ( مستند قانونی : ماده 69)

12- محو یا پاره نمودن آگهی یا پوستر های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل های مجاز الصاق گردیده است (در مدت و زمان قانونی تبلیغات ) ( مستند قانونی : ماده 70)

13- پخش برنامه های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما که در برگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد و یا مغایر قانون باشد ( مستند قانونی : ماده 64)

14- انجام فعالیت های انتخاباتی  توسط نامزدهای ریاست جمهوری خارج از مهلت قانونی تبلیغات ( مستند قانونی : ماده 66)

15- چاپ و توزیع هرگونه آگهی تبلیغاتی چاپی بدون درج نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در ذیل آن ( مستند قانونی : ماده 66)

ادارات و سازمان های دولتی و عمومی و شرکت هایی که اموال و امکانات سازمان های مذکور را اجاره نموده اند مجاز به عقد قرار داد و اخذ هزینه برای در اختیار قرار دادن اموال ، اماکن و امکانات خود برای تبلیغات نامزدها از قبیل تابلوها و سازه های تبلیغاتی نمی باشند . ( مستند قانونی : ماده 68)
 

منبع : وب سایت فرمانداری تهران



ورود لیست قیمت خانه تماس با ما نمونه کارها